الاثنين، 24 يناير 2011

المستقبل .. ايه.....نائر ونئير






المستقبل .. ايه 




عارف ان الزمن غدار , و حاسس ان الحياة قلابه , و ان الدنيا يوم فوق ويوم تحت , اناكمان عارف وكلنا عارفين وكلنا حاسين . المهم هنعمل ايه ونتعامل ازاى هو ده المهم





نئير : اخيرا آخر سنة فى الجامعة هتبدأ الواحد نفسه يخلص من زمان بقى لنا زمان هنا .



نائر : و هتعمل ايه يعنى لو طلعت من هنا .



نئير : ده انا بينتظرنى مستقبل باهر و حاسس كده انى هبقى حاجة كبيرة.



نائر : باهر جارنا اتخرج من سنتين و لسة قاعد على القهوة من ساعتها . ابقى قابلنى .



نئير : معلش هو ظروفه صعبة شوية انما انا حاسس ان اللى جاى هيبقى أحسن من اللى فات .



نائر : ما هو باهر كان بيقولى نفس الكلام من سنتين .



نئير : انت متشائم جدا و ده مش كويس تبدأ حياتك كده .لازم يكون فى قلبك شعاع نور ينورلك جسر الامل .



نائر : يا عم ارحمنى من الروايات اللى بتضيع فلوسك عليها دى و عيش الواقع و شوف الناس اللى حواليك عيشينه ازاى .



نئير : انا عارف ان الفترة الماضية عاشت فيها البلاد فترة عصيبة انتشرت خلالها الرشوة والفساد و المحسوبية و ....



نائر(مقاطعا) : يا عم الملك خرج من زمان و سيبك من اللى فات اللى جاى اصلا انيل و اصعب و أو...



نئير(مهاجما) : بس بس انت هتسودها فى وشى ليه ,المستقبل مضمون يعنى مضمون يعنى مضمون .يا بنى فى تغيرات حقيقية هتحصل فى مصر فى الفترة الجاية انت مش بتقرا جرايد ولا ايه .



نائر : انا آخر خبر قريته كان انسحاب شركة الزبالة من الخدمة ؟!!



نئير : يابنى ماعدناش محتاجينها لان البلد هتنضف لوحدها .



نائر : انا مش عارف اذا كان ده تفائل ولا سذاجة ؟؟؟

6 التعليقات:

عاشقه الشهاده يقول...

موضوع اكثر من رائع وبوست جاامد مووت وعااايزيين نشوفك علي طول يابن مصر

المدفعجي يقول...

من الاخر انا متفااااائل بس

Unknown يقول...

لازم نتفائل علشان نقر نعيش
ودي محاولة
http://islam-nogodbutallah.blogspot.com/2011/01/blog-post_22.html

ّابن مصر يقول...

ابن مصر دايما موجود ولو مش موجود بقلمه بيبقى موجود بعقله ووجدانه

وان شاء الله انا موجود معاكم يجماعه وشكرأ على مشاركتكم وكلامكم الجميل دا

هبة فاروق يقول...

بوست رائع ياابن مصر احييك على هذا الحوار الذى يجسد مأساة الخرجيين والقاء الضوء على البطالة
التى اصبحت سمة من سمات العصر
تحياتى لقلمك الجميل

شمس النهار يقول...

خاليك متفائل

وخلي املك في الله

واحسن الظن في الله

واعمل اللي عليك وتوكل علي الله

إرسال تعليق